Stark tillväxt i het bransch
Den svenska detaljhandelns försäljning på internet ökade med 19 procent under 2015 och omsatte 50,1 miljarder kronor. Inom sport och fritid ökade e-handeln med 29 procent. Det visar Postnords e-barometer för 2015. Johan Renström, vd för Globisen, som bland annat säljer skidutrustning på nätet har upplevt det ökade trycket.
– Vi växer till och med mer än branschen generellt, förra året växte vi med 40-50 procent. Det senaste åren har sport och fritid varit hett. Det finns en friskvårdstrend i hela Norden och den har fått en extra skjuts av att många också vill visa hur bra man mår och hur bra man ser ut i sociala medier, säger Johan Renström.
Förutom sajten som säljer skidutrustning, skistart.com driver företaget sajterna frystorkadmat.se, multitriathlon.com, climbing247.com för att öka sommarmarknaden och jämna ut säsongerna. Sverige är den största marknaden men företaget har även i filial i Norge. Danmark och Finland står på tur för att få egna översatta webbsidor. Redan i dag säljer man dock i hela Norden, en del i Europa och minst något paket per vecka skickas också till USA, Kanada och Asien.
Precis som den övervägande delen av e-handlarna i E-barometern ser Johan Renström positivt på framtiden.
– Vi har en aggressiv plan för tillväxt och siktar på att fortsätta växa med 40-50 procent även nästa år. Det händer mycket på exportmarknaden, USA har till exempel höjt den tullfria gränsen. Nackdelen för oss om vi siktar på att ta marknadsandelar där är att det blir ganska dyrt att skicka långa paket med skidor och stavar till USA, säger Johan Renström.
Många fysiska butiker upplever och är oroade för det som brukar kallas ”showrooming” – att människor tittar och provar i butik och sedan beställer på nätet. E-baromentern visar att det omvända, så kallas webbrooming, är vanligare. Alltså att människor tittar ut vad de ska ha på nätet och sedan handlar i butik. Detta är inte något som oroar Johan Renström och hans kollegor på Globisen.
– Vi konkurrerar med vår specialistkunskap och vårt specialistutbud. Sportmarknaden är i regel generalister, så det är genom vår expertkunskap som vi sticker ut. Folk vänder sig till oss för att vi är duktiga på att plocka fram just de skidor som passar dem.
Att deras kunskap uppskattas har de fått flera bevis på. Förra året blev de till exempel utsedda till årets e-handlare inom sport och fritid. Det var Pricerunner som delade ut utmärkelsen som baserades på faktiska omdömen av kunder
Utmaningen framåt handlar om konkurrens. Bjässarna i branschen satsar allt mer på e-handel.
– Men de konkurrerar framför allt med pris. Det är svårt i längden. Återigen är det specialistkunskapen som är vårt trumfkort, säger Johan Renström.