Spikrakt uppåt för TOBE Outerwear- med en årlig tillväxttakt på 51 procent

Outdoorföretaget TOBE Outerwear i Hammerdal har haft en årlig tillväxttakt på 51 procent sedan starten 2012. Företaget tillverkar tekniskt avancerade kläder till skoter- och skidåkare och har anställt personal i både Hammerdal, USA och Kanada.

Ägaren och vd:n Tomas Berntsson summerar nöjt säsongen:
– När vi tittar på vad vi har sålt in för 2016 är prognosen att vi fortsätter att öka i samma takt. Startåret omsatte vi 4,4 miljoner och förra året omsatte vi drygt 15 miljoner kronor.

De mesta av kläderna går på export, framförallt till USA, Kanada och Skandinavien. TOBE Outerwear har sex anställda, tre personer jobbar i Hammerdal, en i Denver, Colorado/USA och en Kelowna i British Columbia/Kanada.

– Att ha personal på plats som kan marknaden och kulturen betyder oerhört mycket, det underlättar säljarbetet. Våra kläder går väldigt bra i Kanada. De har ett tufft klimat och våra lite dyrare och högkvalitativa kläder efterfrågas och uppskattas där, säger Tomas Berntsson.

Inlandsinnovation gick in som delägare hösten 2015 vad har hänt sedan dess?
– Förutom att vi har anställt tre personer inom administration och sälj som lagt grunden till ökad försäljning så är den stora förändringen styrelsearbetet och långsiktigheten. För mig som varit ensam ägare tidigare har det varit värdefullt att ha fler ägare att bolla affärsidéer med. Det har resulterat i ett mer långsiktigt tänk när det gäller företagets framtid och strategier.
Vad hade hänt om Inlandsinnovation inte hade gått in som delägare?
– Det hade varit svårt att klara den här tillväxttakten utan externt kapital. Det är väldigt tufft som litet företag att växa fort, det krävs externt kapital för att klara det.
Vad hade det för betydelse för er att Inlandsinnovation verkar i er region?
– Det finns inte så mycket privat riskvilligt kapital för små exportföretag i vårt område så att Inlandsinnovation verkar här är en fantastisk möjlighet.
TOBE Outerwear om 10 år?
– Då är vi ett stort outdoorföretag med en bredare verksamhet. 80-90 procent av våra kläder säljs idag till skoteråkare men det är en relativt liten sport. Vi har fortfarande en lång väg kvar, både inom branschen och som företag. Men vi verkar ha både ett varumärke och en filosofi med våra produkter som tilltalar även andra kunder, vilket är både kul och intressant.

Nyhetsarkiv