Inlandsinnovation investerar i barnunderhållning från Dalarna
Inlandsinnovation investerar 5 miljoner kronor i mediaföretaget Ruta Ett, vilket möjliggör internationell expansion, framförallt i USA och England.
– Som grundare av bolaget är det mycket inspirerande och motiverande att gå in i en mer expansiv fas. Vi får möjlighet att fullt ut marknadsföra vårt underhållningskoncept Heroes of the City internationellt, säger Pelle Ferner, CEO Ruta Ett DVD AB.
Ruta Ett producerar olika former av underhållning för barn, såsom böcker, leksaker och spel för såväl traditionella som nya digitala plattformar. Tv-serien Heroes of the City visas idag i stora delar av världen, och kapitalet från Inlandsinnovation ska användas till att utveckla och förstärka egen digital distribution för ytterligare spridning.
– Nu får vi möjlighet att nå ut och marknadsföra oss direkt till konsumenten, det vill säga barnen, via exempelvis Youtube och appar. På det sättet kan vi komma in i nya länder utan att vara beroende av befintliga distributörer, säger Pelle Ferner.
Tv-serien Heroes of the City visas idag i över 70 länder och finns översatt till 25 språk men Ruta Ett vill nå ut till ännu fler länder.
– Vår vision är att vi här i Dalarna ska vara en stark leverantör av barnmedia på den internationella marknaden och att Heroes of the City ska finnas i världens alla hörn! säger Pelle Ferner.
Inlandsinnvoation är glada att få ta del av Ruta Etts framtida utveckling. Vi ser att Falun med Ruta Ett som katalysator kan bli ledande, inte bara i Sverige utan även i Norden inom animerad barnfilm samt övrig barnmedia, säger Leif Pettersson, investeringsansvarig Inlandsinnovation
Fakta om Ruta Ett:
- Ruta Ett producerar egen barnunderhållning och har ett hundraprocentigt ägande av varumärkena. Företaget har nationella och internationella samarbeten med etablerade produktionsbolag i Europa, USA, Kina och Indien.
- Ruta Ett har sju anställda i Falun och omsätter sex miljoner kronor om året.