Efter att ha startat upp Loxysofts satsning i USA har Emma Skygebjerg nu flyttat hem till Sverige för att bli globalt säljansvarig. Med sig i bagaget har hon ett framgångsrikt år med många lärdomar.

Emma Skygebjerg har flyttat hem till Göteborg. Men även om hennes titel har ändrats från vd för Loxysoft Inc till Chief Sales Officer för Loxysoft Group har hon fortfarande ansvar för USA och är precis hemkommen från Call Center Week Winter i New Orleans.
– Det var sjunde året i rad som vi var på mässan med vår Workforce Management-produkt. Det blev ett väldigt bra event där vi fick möta upp med våra kunder och fick flera intressanta försäljningsuppslag, säger Emma Skygebjerg.

Hennes första vd-post var på XlScheduler AB och när bolaget köptes upp av norska Dolphin Software Group 2012 blev hon vd för Dolphin Software AB. Sedan köptes Dolphin upp av Loxysoft Group och Emma blev vd för det nya bolaget Workforce Management innan hon tog chansen att testa på USA. Uppdraget var att bygga upp Loxysoft Inc under ett år och sedan hitta en lokal ersättare.
– Vi ser att vi har kommit in i precis rätt tid på marknaden. Det är mycket som sker på marknaden i form av konsolideringar, vilket öppnar möjligheter för en ny spelare. Vi har en produkt som ligger rätt till i både funktionalitet och pris, och vi är lite mer snabbfotade, vilket gör att vi kan konkurrera med de stora drakarna. Vi har kommit igång bra och tecknat avtal med ett tiotal call centers samt slutit avtal med partners och återförsäljare. Vi har lagt basen för vidare tillväxt.

Året i USA blev ett möte med en ny affärskultur där inte allt fungerar som i Sverige, eller som Emma själv uttrycker det, ”man får tänka lite större och vara beredd på att allt inte är som man tror”. Till exempel blir det allt vanligare att företag i USA inte har kontor, utan att personalen jobbar hemifrån. Alla Loxysofts USA-anställda jobbar hemifrån vilket ställer höga krav på kommunikation.
– En viktig lärdom är att plocka upp telefonen och ringa istället för att maila. Här i Sverige skickar vi gärna mail men i USA ringer man hela tiden. Det är något jag tar med mig, för i mail är det lätt att misstolka, svårt med betoningar.

I sin nya roll har Emma ansvar för Loxysofts försäljning världen över och i väntan på en ersättare i USA är Loxysoft Inc också en del av hennes arbetsdag på kontoret i Partille.
– Jag är väldigt glad att jag fick möjligheten att bygga upp Loxysoft i USA. Nu är det skönt att vara tillbaka samtidigt som jag saknar New York. Där finns allt, Broadway, Central Park och allt är bara 15 minuter bort. Samtidigt är Sverige ett fantastiskt land att bo i, vi har det otroligt bra. Det uppskattar man jättemycket när man provat bo utomlands.

Nu väntar ”en finslipning” av Loxysofts försäljningsstrategi och att hitta rätt fokus för deras olika produkter och marknader.
– Det är ett otroligt spännande uppdrag där vi har fantastiska möjligheter framför oss.

Loxysoft är idag Nordens största fullserviceleverantör av stödsystem för kontaktcenter och andra kontaktintensiva organisationer. Koncernen har drygt 100 anställda fördelat på sex orter: Stockholm, Göteborg, Oslo, Östersund, Bräcke och New York. Huvudkontoret ligger i Östersund.

loxysoft.com