iCell, som sedan starten 2010 framgångsrikt levererar miljövänlig cellulosaisolering, såg potential i att också tillverka och sälja isoleringsskivor. Vd Roger Gudmundsäter menar att det är den nya isoleringsskivan som ska ta iCell till de riktigt stora kunderna.

Inlandsinnovation investerade i företaget våren 2014, vad har hänt sedan dess?

Mycket! Framför allt har vi skapat en ny produktionslina i fabriken för att kunna tillverka isoleringsskivor. Det är ett stort jobb och en stor investering som vi tror mycket på. Nu har vi fått en skiva och vi har en kund som testar den inom prefabtillverkning av villor . Vi har haft stor framgång med lösullen, men jag tror ändå att det är isoleringsskivorna som på riktigt ska ta iCell till de stora kunderna. Marknaden för skivor är stor, bara i Norden runt 6 miljarder. Här vill vi ta plats!

Vad hade hänt om Inlandsinnovation inte hade gått in som delägare?

Då hade vi fått jobba för att hitta kapital på annan sätt. iCell ägs av 80-talet delägare, många enskilda investerare. När Inlandsinnovation gick in med kapital i bolaget, gick de övriga investerarna in med lika mycket.

Vad har det för betydelse för er att Inlandsinnovation verkar i er region?

Deras profil passade oss, och det finns inte så många som har deras ramverk.

Beskriv iCell om 10 år?

Det räcker att vi tittar två tre år framåt. Målsättningen är att bli en stark aktör på den nordiska marknaden och att inom 2-3 år omsätta 150-200 miljoner kronor i fabriken i Älvdalen, då behöver vi gå från dagens 20-tal anställda till över 40. När skivproduktionen fungerar bra finns planer på nya produkter och mer långsiktiga visioner och varför inte fler fabriker.

Relaterat material:
Prinsparet besöker iCell