Branäsgruppen vinner mark och satsar stort

Att vara vd för Branäsgruppen kan vara ett av Sveriges absolut bästa jobb. Jag har varit vd i bolaget i 15 år och det har varit, och är, en ynnest att få vara med på den här resan. Bolaget tar rejält stora kliv framåt varje år.

I Branäs har antalet bäddar ökat från 1 600 till 8 500 under den här perioden. De senaste åren har vi investerat cirka 25-30 miljoner kronor per år i våra anläggningar. I år planerar vi att investera totalt 119 miljoner i backar, liftar, snösystem och restauranger i Branäsgruppen.

Branäsgruppen driver anläggningarna Branäs, ­Kungsberget och Vallåsen samt Ånnaboda/Storstenshöjden och Tolvmannabacken. På 16 år har vi blivit Sveriges andra största skidkoncern. Ibland får jag frågan hur vi har lyckats med det.

Det enkla svaret är tävlingsinstinkt, viljan att vinna och vara bäst i kombination med engagerade professionella ägare. Inlandsinnovation investerade tillsammans med ett antal privata investerare totalt 75 miljoner kronor i höstas. I och med nyemissionen kan vi tredubbla takten på investeringar, snabba på utvecklingen i våra bolag och genom det skapa arbetstillfällen i glesbygd.

Branäs ligger i Värmland, i Torsby kommun med ca 11 000 invånare. På en sportlovsvecka har vi omkring 15 000 gäster, alltså fler gäster än invånare. Det skapar jobb. Kommer det många gäster till oss går det också bra för mataffären, byggfirman och städföretaget. Investerar vi i nyheter får tillverkaren/leverantören jobb och så vidare. Min grundinställning är att företag ska fortsätta att växa. Utvecklas inte ett företag så dör det, förr eller senare.

Vi jobbar hårt med att anpassa anläggningarna efter målgrupperna. Vi är nyfikna på utveckling, vi testar nytt för att få ut det maximala ur anläggningarna och möta gästernas behov.

Det är hård konkurrens inom besöksnäringen, precis som i de flesta branscher, och alla kämpar om samma målgrupp. Vi kan inte konkurrera med fjällens natur, men vi kan konkurrera med skidåkning och service i toppklass, genom att vara bäst och med vår naturliga närhet, jag vill påstå att vi har lyckats väldigt bra med det. Det har gjort att det har gått bra för oss och det har även gynnat bygden runt anläggningarna.

Anders Kjällström, vd, Branäsgruppen